Informator Izby Adwokackiej w Warszawie

Za nami konferencja: Coworking jako nowoczesna wspólnota biurowa

Celem konferencji Coworking jako nowoczesna wspólnota biurowa zorganizowanej przez Komisję Praktyki Adwokackiej przy ORA w Warszawie w dniu 30 marca br. było przybliżenie idei i zalet korzystania z coworkingu przez adwokatów i aplikantów adwokackich.

Konferencję otworzył Dziekan adw. Mikołaj Pietrzak wraz z adw. Anną Atanasow, Członkini ORA w Warszawie i przewodniczącą Komisji Praktyki Adwokackiej.

W panelu I pt. Coworking a etyka i tajemnica adwokacka głos zabrali adw. Maciej Ślusarek, przewodniczący Komisji Etyki i Tajemnicy Adwokackiej przy ORA w Warszawie oraz adw. Sławomir Zdunek, przewodniczący Zespołu Wizytatorów ORA w Warszawie.

Paneliści podkreślili, że miejsce wykonywania zawodu adwokata – w tym w szczególności w biurze coworkingow’ym – musi odpowiadać wymogom stawianym przez Zasady Etyki Adwokackiej (w szczególności §9 Zbioru zasad). Należą do nich:

warunki zapewniające dyskrecję i poufność, w tym zobowiązanie do poufności pracowników biura,

  • odpowiednie warunki techniczne – niedostępne publicznie drukarki czy
  • bezpieczne przechowywanie dokumentów.

Adw. Sławomir Zdunek podkreślił, że wizytacja przeprowadzana przez Zespół Wizytatorów odbywa się w lokalu, w którym adwokat wykonuje rzeczywiście zawód, a trudno za taki uznać lokal wykorzystywany jedynie sporadycznie na potrzeby spotkań. Może to być jednak siedziba głównego klienta lub współpracującej kancelarii.

Paneliści zachęcili do konsultowania wątpliwości z Komisją Etyki i Tajemnicy Adwokackiej lub Zespołem Wizytatorów.

W panelu II pt. Bezpieczeństwo cybernetyczne i ochrona danych osobowych w biurach coworkingowych, adw. Adam Baworowski – ABI ORA w Warszawie, adw. Michał Kibil i adw. Michał Szpakowski, członkowie Komisji Praktyki Adwokackiej, podzielili się praktyczną wiedzą i wskazówkami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa w kontekście prowadzeni kancelarii i pracy w biurach coworkingowych.

Adw. Adam Baworowski przypomniał o podstawowych regulacjach dotyczących ochrony danych (ustawa o ochronie danych osobowych) i zabezpieczania danych. Należy pamiętać, że w każdej kancelarii powinna być wprowadzona polityka bezpieczeństwa, określające gdzie i jakie dane są przetwarzane, kto ma do nich dostęp.

W kontekście biur coworkingowych podniesiono kwestię zabezpieczeń sieci wewnętrznych i dostępu do internetu, przechowywania danych, zamieszczenia w umowie postanowień; o powierzeniu przetwarzania danych, o odpowiedzialności biura za wyciek danych, o dołożeniu należytej staranności i stosowaniu technik i zasad zabezpieczeń, udostępnieniu i aktualizowaniu polityki bezpieczeństwa.

Paneliści wskazali na dobre praktyki:

  • tworzenie kopii zapasowych,
  • wdrożenie polityki zmiany haseł,
  • szyfrowanie danych.

Monika Świędrych, założycielka serwisu prawos.pl i autorka bloga marketingprawniczy.pl wskazała na praktyczne zalety pracy w biurach coworkingowych, wymagające pogodzenia z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa, tj. łatwość kontaktu, przepływ informacji i pomysłów, entuzjazm.

Na zakończenie zaprezentowali się przedstawiciele najbardziej znanych i dostępnych dla prawników biur coworkingowych w Warszawie. Na uwagę zasługują biura prowadzone lub dedykowane prawnikom, tj. Biuro dla Prawnika i CoLegal. Obecni byli także przedstawiciele: Biurco – coworking Warszawa, Noa Cowork, ClockWork Coworking oraz Regus.

Komisja Praktyki Adwokackiej opracowuje wytyczne umożliwiające korzystanie adwokatom i aplikantom adwokackich z biur coworkingowych.

W przypadku jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt:

kpa@ora-warszawa.com.pl lub anna.atanasow@adwokatura.pl